Demonstrasjon i Beit Ommar

Skarpskytter er selvsagt på plass når fredelige demonstranter er ventet.

Hver lørdag siden 2006 har innbyggere her i Beit Ommar demonstrert mot blant annet stjeling av land, den pågående byggingen av muren og veier som kun israelere kan kjøre på.

Demonstrasjonene holdes så nær bosetningen Karmei Tzur (720 bosettere) en kan komme før bevæpnede soldater, evt piggtråd og 2,5 meter høyt gjerde gjør ytterligere fremmarsj umulig.

Til støtte for Hana Shalabi, som sultestreiker på det 31. døgnet.

Bosetningen ble etablert i 1984, på palestinsk land, og flere av de som var med på demonstrasjonen i dag eier jord inne i bosetningen. Men for å få tilgang på den, må de søke om tillatelse – og da kan man like gjerne levere en lottokupong.

Ordfører Nasri Sabarna (som også underviser engelsk ved universitet og er bonde), viste meg tidligere i uka jorda han eier, under 100 meter fra piggtråden.

Han er selvsagt bekymret for at settlere vil stjele også denne jorda, der han dyrker oliven- og plommetrær.

40-50 soldater

Min kjæreste så bildene fra plantingen av trær sist onsdag, og kommenterte at jeg gravde så jordspruten sto i en Ralph Lauren-skjorte. Jeg trodde jeg hadde pakket ned en arbeidsskjorte (noe ala lumberjack), men har lovet å legge denne vekk neste gang jeg skal møkke meg til, enten det dreier seg om jordbruk eller demonstrasjon.

Palestinsk media får med seg hva som rører seg i de okkuperte territoriene.

Vi var omtrent 30 fredsaktivister, blant dem flere israelske jøder, som ruslet mot bosetningen, med palestinske flagg, banner som støtter Hana Shalabi, sultestreikende på det 31. døgnet. Vi brakte også med oss en flott plakat med ”Norway Against the Occupation”. Palestinsk media var på plass.

Soldatene ventet på oss og 6-7 av dem stilte seg midt på kjerreveien. Vi lot oss imidlertid ikke stoppe av slikt, og kom oss helt frem til piggtråden/piggtrådgjerdet, som innleder en buffersone før bosetningen, som palestinerne er forhindret fra å entre. Her møtte vi mellom 40 og 50 bevæpnende soldater. 10 militære kjøretøy sto innenfor gjerdet.

Det ble ropt ’This is our land’, ‘Go home, you don’t belong here’, ‘1-2-3-4, occupation no more, 5-6-7-8, Israel is a fascist state’, samt slagord på arabisk. Jeg er bare i startgropa der.

Den flotte plakaten, før det ble revet i i to.

Da den flotte Norge-plakaten ble forsøkt festet på piggtråden, ble den revet i stykker av en soldat. Ny poster med nytt budskap kommer neste lørdag, faktisk hver lørdag (bare å sende inn forslag!).

Jeg spurte et par av de grønnkledde hvordan en slik absurd situasjon har oppstått, hvorfor de ikke er militærnektere, og hvordan de synes det er å tilbringe lørdagen med å nekte palestinere tilgang til eget land. Jeg fikk stillhet til svar, men jeg leste ikke akkurat trivsel i ansiktene under hjelmene.

Det ble en del knuffing fra soldatenes side, men ingen vold. Ei heller arrestasjoner, men de kommer gjerne på natta noen dager senere.

Flere med kamera på dagens demonstrasjon.

Et par av soldatene tok bilder av alle tilstedeværende, noe som ofte etter hvert resulterer i arrestasjoner av unger helt ned i 14-årsalderen (jeg kommer til å skrive en artikkel om palestinske barn som fengsles/sitter i fengsel, derav veldig mange fra Beit Ommar).

Midt i en tale fra en av våre, begynte øverstkommanderende for soldatene å lese opp fra et medbragt skriv at vi nå befant oss på stengt militært område.

Dermed var demonstrasjonen over for denne gang. Men denne gjengen gir seg aldri.

Om Jan Briseid

Jeg vil i tre måneder, fra tidlig mars til juni, jobbe som solidaritetetsarbeider i Beit Ommar på Vestbredden. Her vil jeg sammen med den lokale organisasjonen PSP (Palestine Solidarity Project) og andre frivillige, jobbe for å dokumentere fra hverdagen her nede og være med på å bedre situasjonen på flere områder. Jeg vil bl.a. rapportere fra demonstrasjoner, arrestasjoner, planting av trær og ødeleggelsen av disse, fra staten Israels omfattende overgrep mot den palestinske befolkningen, men også fra hyggeligere arenaer som kulturen her nede og aktiviteter med barn og ungdom.
Dette innlegget ble publisert i Jan i Palestina (Beit Ommar). Bokmerk permalenken.

4 svar til Demonstrasjon i Beit Ommar

  1. sol sier:

    Lykke til videre!
    For øvrig: Jeg kan ikke tenke meg noen bedre anledning for bruk av Ralph Lauren-skjorta?

    • Jan Briseid sier:

      Hehe, du har kanskje rett. Men når der dreier seg om klær, som ikke akkurat er et av mine interessefelt, tillegger jeg min kjæres anbefalinger en viss tyngde.

  2. Otto sier:

    Rimelig sjukt det første bildet i bloggen… Er det du som har tatt det?

    • Jan Briseid sier:

      Nei. Vi er en 4-5 som knipser i vei, så deler vi. Men kulest å bruke egne bilder, så det er foreløpig det eneste fra annet kamera (det var til gjengjeld meget godt).

Legg igjen en kommentar